Posted by: ameersyuhada | Januari 6, 2011

Apa ertinya menjadi usahawan?

Mengapa saya berniaga atau menjadi usahawan?

1) saya mahu memperbaiki diri. Saya sebenarnya lemah jiwa dan azam. Saya mahu menguatkan jiwa saya. Saya telah berusaha menguasai ilmu, tapi ilmu yang amiq tanpa amal yg qowiy tidak membawa kesan besar.

2) saya mahu umat islam kaya. Saya mahu bantu ummah. Saya suka Mokhtar Bukhari. Saya suka Usman Affan. Saya suka Abu Bakar. Saya suka Abdul Rahman Auf. Saya suka Khairat Syatir. Saya suka Tan Sri Mohd Ali Hashim. Saya suka Abdul Rahman Mt Dali. Saya suka YDP saya, walaupun kerja kerajaan tapi berniaga makanan sunnah kecil – kecilan.

3) saya mahu hidup sederhana. Saya tidak mahu jadi ‘filthy rich’.

4) Saya mahu kuasai ekonomi. Bukan teori tapi praktis.

5) Saya mahu beri peluang pekerjaan kepada orang Melayu / Islam.

6) Saya mahu daya tolakan dalaman yang kuat. Sebagaimana wang memotivasi ramai orang, saya mahu diri saya ditolak dengan faktor yg leboh mulia dari wang.

7) Saya mahu berusaha.

8) Saya mahu ubah stereotype keluarga saya.

9) Saya tahu saya boleh buat.

10) Saya jadi usahawan kerana saya yang mahu jadi, bukan orang suruh.

Allahu al Musta’an..

– Posted using BlogPress from my iPad


Responses

  1. Ya, Saya setuju dengan Anda,,,


Tinggalkan Jawapan

Kategori

